wtorek, 24 kwietnia 2012

Znacznik stolarski DIY

Podczas prac w drewnie niejednokrotnie się przekonałem nad wyższością znacznika stolarskiego nad ołówkiem stolarskim, zwłaszcza jeśli mam do wykonania precyzyjny detal i dokładne cięcie. Do dziś linie traserskie powstałe od znacznika stolarskiego można spotkać na starszych heblach. W przypadku mebli zazwyczaj znikają po potraktowaniu papierem ściernym. W wolnej chwili wykonałem takie dwa znaczniki.

Do ich zrobienia potrzeba nam: 
- stary brzeszczot od piły ramowej do metalu (taki właśnie użyłem ale z powodzeniem można użyć brzeszczotów od wyrzynarki, piły "lisi ogon", starego pilnika, starego dłuta). Ważne aby stal była dobrej jakości i dość twarda;
- kawałek drzewa akacjowego (lub innego twardego np. buk)
- klej epoksydowy dwuskładnikowy



O ile wykonanie rączki to niezbyt duża praca to wyprofilowanie ostrza wymaga już trochę gimnastyki. Polecam następującą kolejność: szlifierka kątowa, szlifierka stołowa, osełka do dłut, polerowanie na skórze. Obie strony powinny być ostre jak dłuto. Uwaga aby nie przegrzać metalu i tym samym nie rozhartować stali.

Jaka jest podstawowa zaleta takiego znacznika?
Na zdjęciu widać dwie linie: pierwsza narysowana ołówkiem a druga narysowana znacznikiem. Ta narysowana znacznikiem to ułamek ołówkowej.

Kolejna ciekawa rzecz: znacznikiem nacinamy włókna i przy piłowaniu krawędź rzazu nie jest szarpana lecz gładka.
Ostrze znacznika jest ma fazy tylko po jednej stronie, druga strona jest płaska. Dzięki takiemu profilowi, płaską stroną dotykamy liniału i nie ma praktycznie żadnej przerwy. Ołówek, nawet najlepiej zaostrzony odstaje od liniału o wiele więcej niż znacznik.

Porada: do trasowania linii z użyciem znacznika należy używać metalowego liniału.

Film obrazujący zalety używania znacznika: FILM


2 komentarze:

  1. Mój tata też używa takich znaczników i nie wiedziałam czemu (skoro jest ołówek) - dzięki za wyjaśnienie i ciekawostkę o poszarpanych krawędziach.

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja mam tak zwany gnypek, czyli stary brzeszczot o grubości ze 2mm, pozbawiony zębów i zeszlifowany pod kątem. Mam takie dwa, lewy i prawy :)))

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...